تیپهای نه گانه شخصیتی

شخصیت شناسی انیاگرام

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تیپهای نه گانه شخصیتی

[/vc_column_text][vc_column_text]پشت میز کامپیوتر مشغول بررسی حسابهای روز قبل بودم . ذهنم کاملا درگیر صحبتهایی بود که روز قبل بین من و مدیر شرکت رد و بدل شده بود باز هم مثل همیشه باید ها و نبایدها را گوشزد کرده بود با وجودیکه همیشه به جزیی ترین مسائل دقت میکنم اما گویی همیشه یک مورد هست که مدیر از آن ناراضی باشد و مرا بازخواست نماید، غرق در این افکار بودم که ابدارچی شرکت به من اطلاع داد که مدیر منتظر شماست ، خدای من اینبار دیگر مشکل چیست قلبم به شماره افتاد با صدایی لرزان ، بی قرار و مضطرب وارد اتاقش شدم خودم را آماده کرده بودم که مثل همیشه مورد انتقاد مدیر قرار گیرم اما با تعجب دیدم مدیر از جا بلند شد و با رویی خندان  از من خواست که کنارش بنشینم ، مدیر جدی دیروز امروز شروع به شوخی وبذله گویی میکرد هیچ تشابهی بین حالات دیروز و امروز اونبود کمی که گذشت متوجه شدم با قرار داد مهمی  که ماهها برایش زمان و هزینه صرف شده بود موافقت شده است و احساس ارامش عجیبی در کلام و رفتار مدیر موج می زد همیشه برایم جای سوال است، اگر این شخص اینقدر در کارش جدی است چرا بعضی اوقات مثل افراد خوش گذران رفتار میکند، با صدای بلند می خندد، شوخی می کند ، بانشاط میشود؟!!!

شاید شما نیز این حالات را در اطرافیانتان یا حتی خودتان مشاهده کرده باشید و برایتان جای سوال بوده که چرا انسانها رفتار و گفتار متفاوتی از دیگران دارند و چرا همان فرد تحت تاثیر ارامش روان یا تنش به گونه ای دیگر عمل می کند. تیپ شناسی “نه گانه” بخوبی این مساله را مفهوم بندی و قابل درک می نماید. یکی از بهترین تقسیم بندی های شخصیت ، تیپ های نه گانه هستند هر یک از این 9 الگو علایق، نگرانیها و درگیریهای درونی خاص خود را دارند.

تفاوت بین انسانها هنگام ارتباط با یکدیگر آشکار می شود . برداشت هر کدام از ما در عین تفاوت با برداشت دیگری می تواند صحیح باشد.  شناخت تیپ های شخصیتی “نه گانه ” ابزاری است در جهت برقراری هر چه بهتر ارتباطات عاطفی و کاری هر فرد. در این مقاله به معرفی این تیپ های شخصیتی پرداختیم و شرحی بسیار مختصر از خصوصیات هرکدام داده شده است . تیپ شناسی  به ما این فرصت را می دهد که نسبت به شخصیت خود شناخت عمیقی بدست اوریم و به هنگام مقایسه نظرات خود با دیگران نقطه نظرات آنها را نیز درک کنیم.بخش زیادی از قدرت علم تیپ های ” نه گانه” در شکل آن نهفته است با توجه به خطوط موجود درشکل میتوان به تغییرات شخصیت در دوره های آرامش وتنش پی برد. بر اساس شکل در شرایط تنش زا و عدم امنیت ،گرایش فرد در جهت فلش است و به هنگام آسایش و امنیت در خلاف جهت فلش. داستان ابتدای این متن گویای یک فرد تیپ یک بوده است که با احساس آرامش به سمت  تیپ هفت گرایش پیدا می کند و همین فرد در زمان تنش خصوصیات تیپ چهار را از خود بروز خواهد داد.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات

Call Now Buttonتماس بگیرید