بیماری‌های روانی,  دسته‌بندی نشده,  سلامت روان,  عمومی,  مقاله

استرس

استرس به زبان ساده

استرس اصلاح پرکاربردی است. شاید دلیل آن شرایط زندگی امروز ما باشد. استرس فشار روانی است که در اثر رویدادهای منفی و حتی گاهی مثبت زندگی به فرد وارد می‌شود. گاهی یک رویداد مشابه در کسی فشار کمتری وارد می‌کند و در دیگری تاثیر منفی زیادی دارد و بخشی از زندگی را مختل می‌کند. مشکلات مالی، اختلافات خانوادگی، مشکلاتی که در کار یا تحصیل با آن روبرو می‌شویم و یا از دست دادن یا بیماری یکی از اعضای خانواده رویدادهای منفی هستند که برای همه ما با استرس و فشار روانی همراه است. با توجه به تفاوت‌های فردی، هر یک از ما ممکن است میزان استرس متفاوتی را تجربه کنیم. رویدادهای مثبتی مثل تولد فرزند هم به دلیل مسئولیت‌های زیادی که به همراه دارد باعث ایجاد استرس می‌شوند. بخش زیادی از استرسی که به ما تحویل می‌شود مربوط به موقعیت‌هایی است که در کنترل ما نیستند. ترافیک، انتظار طولانی در صف‌ها، بلایای طبیعی و مواردی از این دست نمونه‌هایی از این موقعیت‌ها هستند.

میزان استرسی که ما تجربه می‌کنیم به نگاه و برداشت ما از موقعیت ارتباط مستقیم دارد. باید دید، موقعیت را چقدر بد و غیرقابل تغییر، تصور می‌کنید. موقعیتی مثل ترافیک را در نظر بگیرید. به میزان استرسی که در ترافیک تجربه می‌کنید از یک تا صد چه نمره‌ای می‌دهید؟ به اخراج شدن از محل کار چطور؟ به از دست دادن عزیزانتان چطور؟  برخی شرایط مانند مرگ همسر، غیرقابل تغییر هستند و فشار روانی در چنین شرایطی بدیهی است اما گاهی عاملی مثل از دست دادن شغل یا عامل ساده‌تری مثل ترافیک، فشاری بیش از حد، بر فرد وارد می‌کند. از طرفی این استرس بیش از حد و غیرمعمول از طرف اطرافیان نیز به سادگی درک نمی‌شود. بنابراین ممکن است نتوانید همدلی لازم را از آنان دریافت کنید.

استرس، سیستم عصبی سمپاتیک و غدد درون‌ریز را فعال می‌کند و باعث ترشح برخی هورمون‌ها در بدن می‌شود. این تغییرات، بدن را برای مقابله با عامل استرس‌زا آماده می‌کند. شرایطی مثل مقابله با یک حیوان وحشی، نیاز به قدرت و انرژی بیشتر دارد تا بتوانید با سرعت فرار کنید! زندگی امروز ما خطرات این‌چنینی کمتری نسبت به گذشته دارد اما استرس زیادی ره به ما تحمیل کرده است. به عنوان مثال، شرایطی مثل اختلافات خانوادگی ما را دچار استرس می‌کند. فرار از موقعیت، همان اجتناب و بدون پاسخ گذاشتن است. این روش، ممکن است برای مدتی از استرس شما بکاهد اما در طولانی مدت به دلیل اینکه مشکل شما نه تنها حل نشده، بلکه احتمالا بزرگتر نیز شده است، استرس مضاعفی برای شما به همراه خواهد داشت. در اختلافات خانوادگی، بهترین راه مقابله روبرو شدن با مشکل و حل آن است. برای مطالعه بیشتر در این مورد اینجا را کلیک کنید. در زمان بروز مشکل، میزان مناسبی از استرس، باعث می‌شود انگیزه لازم را برای شروع کار در اختیار داشته باشید. استرس کمتر، انگیزه کمتر و استرس بیشتر، حالت‌هایی از اضطراب را برای شما به همراه خواهد داشت. اضطراب می‌تواند فرد را دچار درماندگی کند. بهترین مثال برای این مورد، استرس شب امتحان است. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید. در ایام امتحانات، اگر هیچ استرسی نداشته باشید ممکن است هیچ مطالعه‌ای نداشته باشید. استرس بیش از حد باعث می‌شود شرایط روحی لازم برای مطالعه را نداشته باشید.

ترشح هورمون‌ها و آماده شدن بدن برای رویارویی با مشکلی که باعث ایجاد استرس شده است، واکنش مناسبی برای همان زمان است اما ادامه داشتن این شرایط صدماتی نیز به شما خواهد زد. بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته افرادی که برای مدت طولانی در معرض استرس و فشار روانی قرار دارند، سیستم ایمنی ضعیف‌تر و در برابر بیماری‌ها و جراحات آسیب‌پذیری بیشتری دارند.

استرس در طولانی مدت، رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خواب آشفته و ناکافی، مشکلاتی در روابط با خانواده و دوستان و رفتارهای خشونت‌بار از پیامدهای استرس است. علاوه بر این برخی از افراد، راهکارهای نامناسبی مثل مصرف الکل و مواد مخدر را انتخاب می‌کنند. در شرایط مواجهه با استرس، بهترین راهکار حل مساله است. اگر برای موقعیتی، راه حل مناسبی نیافتید با روش‌های تن‌آرامی و ریلکسیشن می‌توانید آرامش خود را بازیابید. این روش‌ها موقتی است اما تکرار و ادامه دادن آن به شما کمک می‌کند همیشه آرام باشید و به سادگی تحت تاثیر عوامل استرس‌زا قرار نگیرید. عوامل دیگری مثل ورزش، روابط دوستانه و مذهب نیز به کاهش استرس کمک می‌کنند. روان‌شناسی راهکارهای علمی و مطمئنی برای مقابله با فشار روانی دارد که می‌تواند کمک موثری برای مشکلات شما باشد.

این متن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

استراتژیست محتوا و روان‌شناس کارشناس ارشد روان‌شناسی شخصیت

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس بگیرید